Consultancy: met externe kennis zelf groeien

Bloggen. In het kader van onze mediaplanning kwam het onderwerp 'consultancy' op mijn bordje te liggen. Perfect, ik word geregeld ingevlogen als consultant, dacht ik. Het was echter even zoeken voordat ik een goede invalshoek gevonden had.

Totdat ik een quote tegenkwam die mij inspireerde tot het schrijven.

“Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

Waarom kijken naar consultancydiensten?

Op veel plekken waar wij als Media Artists aan het werk zijn of een kijkje in de keuken mogen doen zie ik het gebeuren: vastzitten in processen en denkwijzen door een eenzijdige blik. Op zich logisch, want de belangrijke plekken worden al jarenlang ingevuld door betrouwbare en hard werkende medewerkers.

Maar de wereld staat niet stil; sterker nog, het beweegt meer dan ooit te voren. Als u dit weet, is marktkennis in huis halen dan niet altijd ten gunste van het bedrijfsresultaat? U kunt toch niet sturen op een eenzijdige blik?


Een goede consultant is objectief, eerlijk en oplossingsgericht

Waarom dan geen consultant? 
De lezers die me kennen weten dat ik nog net geen allergische uitslag krijg van dit soort woorden. Dit komt bij mij vooral doordat het een soort verzamelwoord geworden is, waar iedereen zich tegenwoordig onder vertegenwoordigd voelt.

Geheel ten onrechte, vanwege de doelstellingen die hier doorgaans aan gekoppeld worden: een objectieve consultant kan u enorme besparingen opleveren of u helpen om uw doelstellingen sneller en beter te behalen.

Ik zeg wel direct 'objectief', want het gevaar is dat de mensen die betaald worden niet objectief zijn. Let daar dus op.

U mag antwoorden verwachten die u wellicht niet leuk vindt om te horen. Een goede consultant is objectief, eerlijk en oplossingsgericht. In feite fungeert hij als een partner, die vanuit uw doelstellingen zoekt naar de passende oplossing voor uw organisatie. Mijn advies is: bij belangrijke gesprekken met potentiële partners toch even aanschuiven voor uw eigen gevoel.

Marketingcommunicatie en ICT zijn de sleutels voor uw succesvolle toekomst en deze vakgebieden dienen daarom weloverwogen ingevuld te zijn!


Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

externalId=media-artists-detail-blogs-1.2.2.1.4.1.2&filter[active]=1

Plaats een reactie