De week van... Dennis Rijken

Bent u ook zo benieuwd wat er achter de schermen van Media Artists gebeurt? Maandelijks vertelt één van onze Artists hoe een gemiddelde werkweek bij hem of haar er uit ziet. Vandaag is het de beurt van Dennis Rijken (35), lead back-end developer bij Media Artists, om zijn week te delen.

Bedankt, Peter voor het doorgeven van de digitale balpen. Ik citeer Peter: “Wanneer z’n teksten net zo zijn als z’n code dan wordt het niets”. Bedankt… daar kan ik wat mee! :)

Maandag

Ik begin de ochtend altijd, zoals zovelen, met een bakje koffie. Ik haal dan meteen even voor Peter en Daan, die meestal ook vroeg op kantoor zijn. Ochtendgymnastiekend ga ik naar beneden waar Peter al zit te wachten op onze “man hug”. Daarna bespreken we wat koetjes en kalfjes. Op naar boven, waar Daan al hard aan het werk is en zijn koffie (3x +2 espresso, wat een sterke maag moet die kerel hebben, zeg!) ook al heeft verdiend.

Daarna ga ik achter mijn bureau zitten, behandel mijn mails en begin met het wegwerken van de eventuele support taken. Vandaag is dat bijvoorbeeld het toevoegen van de functie “Bladeren en zoeken” in onze media bibliotheek via onze WYSIWYG (What you see is what you get) editor. Deze wens kregen we door van onze klant Pokon, die staat te trappelen om gebruik te maken van deze functie.

Na een kort overleg met Robert-Jan, die bovenstaande ook een noodzakelijke toevoeging vindt, ga ik er meteen mee aan de slag.

Voordat ik het weet, is het alweer half 10: tijd voor het projectoverleg. Snel even langs de keuken voor een bak koffie en aanschuiven. Zoals Chanan, Nicole en Peter ook al vertelden in hun blogs, doen we dit elke maandag om van elkaar te weten wat er allemaal speelt. Na het overleg ga ik verder met mijn taak voor Pokon. Ondertussen komt Boyan ook nog even langs om het ontwerp dat hij heeft gemaakt voor DEVO te bespreken. Een erg mooie uitdaging voor een nieuwe klant. Ik heb de verantwoordelijkheid gekregen om de technische bouw van dit project te verzorgen, voor mij dus zaak om alle functionaliteiten scherp te krijgen. Ook verzorgen wij de koppeling voor het uitlezen van verbruiksgegevens via DEVO’s slimme meters. Meteen even de technische documentatie daarvan opgevraagd, zodat we daardoor geen vertraging oplopen.

Dinsdag

Ik ben vandaag wat later op kantoor. Thuis wat vertraagd, hectisch altijd met naar schoolgaande kinderen… Onder het pakken van de koffie meteen even de vaatwasser uitgepakt want tja, ik sta er toch. Één voor één komen ook de andere collega’s binnendruppelen en is het eigenlijk meteen gezellig druk in de keuken. Meteen naar boven, want Peter heeft een afspraak dus die hoef ik geen koffie te brengen.

Het grootste gedeelte van de tijd werk ik aan onze standaard bibliotheek, dit wil zeggen het MAS en alle componenten die de meeste klanten gebruiken. Eén van onze nieuwste toevoegingen is de mailmarketingmodule, die we op het moment nog volop aan het doorontwikkelen en verbeteren zijn.

Samen met marketing en design zorgen we ervoor dat deze module voor de eindgebruiker zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Meestal overleg ik eerst mijn mijn directe collega’s Robert-Jan en Marijn. We wisselen wat gedachten uit en komen dan tot een goede technische oplossing. Daarmee zijn we er nog niet, want onze technische oplossing moet er ook goed uit zien en te begrijpen zijn voor de gebruiker van het MAS.

We halen er snel Nicole bij, om samen onze ideeën hierover te bespreken. Het resultaat? Een lijstje met een aantal optimalisatiepunten die ik verwerk in een technisch ontwerp. Daarna kan ik direct aan de slag!

Woensdag

Ik rijd zoals elke dag naar kantoor en bereid me vast mentaal voor op de dingen die ik die dag moet doen. Vol goede moed ga ik aan de slag. Tegen 9 uur weet ik al dat er niets van wat ik had bedacht te doen, terecht gaat komen. De ene na de andere collega komt binnen met een technisch vraagstuk. Natuurlijk help ik ze graag, maar om eerlijk te zijn (zoals vele collega’s al weten), word ik daar soms een beetje chagrijnig van. Gelukkig weten ze wel hoe ze het goed moeten maken: een kop koffie en een klopje op mijn schouder, helpen me al snel over mijn chagrijnigheid heen :).

Aan het einde van de dag zijn veel vraagstukken opgelost, al met al een goed einde van de dag dus!

Donderdag

Koningsdag: zoals elk jaar de optocht kijken, wat drinken met vrienden en kennissen uit Achterberg/Rhenen en daarna even naar de Koning van Denemarken. Ook dit is zwaar werk ;)

Vrijdag

De laatste dag voor het weekend, uit ervaring ook één van de meest hectische. Even nog wat oplossen voor het weekend. En dat dan een paar keer... Andy komt vandaag even langs voor zijn Vriendencheque project. We lopen samen de techniek nog één keer door voor livegang. Daar komen nog wat puntjes uit welke ik meteen daarna kan oplossen.

En dan, na een paar keer knipperen met mijn ogen, is het alweer 15:00u. Dit is op vrijdag een speciaal tijdstip, omdat het dan tijd is voor de ‘Disco Hitmix’. Nu hoor ik jullie denken: “Wat is dat nu weer?!” Daarvoor moeten we bij Bas zijn. Elke vrijdag om 15.00u zet Bas de ‘Viva Disco The Best Mix’ op. Boney M, ABBA en nog meer van zulk soort muziek galmt dan door het kantoor.

Doordat we in verschillende ruimtes zitten, is hier een soort van competitie ontstaan. Wie in zijn ruimte de Disco Hitmix niet op heeft staan om precies 15.00u, moet €1 in de pot doen. En geloof me: dit wordt streng gecontroleerd en soms ook wat gemanipuleerd.
Zo heeft Robert-Jan ooit een keer ingesteld dat de internetverbinding in de ruimte van Bas één minuut niet beschikbaar was om 15:00u, zodat hij €1 moest betalen. Tja, dat is nu eenmaal onze kantoorhumor.

Tot slot behoort releasen ook tot mijn dagelijkse taak. Wij beschikken bij Media Artists over een zogenaamde teststraat. De ontwikkelaars ontwikkelen en testen nieuwe functionaliteiten, websites en technische projecten lokaal.
Daarna gaat het project naar onze QA (Quality Assurance) omgeving en wordt deze getest door de programmeur zelf en een tweede tester. Wanneer het project door deze controle is gekomen, wordt het project naar de productie-omgeving gebracht (live-omgeving waar de site draait). Voor deze laatste stap ben ik verantwoordelijk. Deze actie wordt handmatig uitgevoerd, om te voorkomen dat het mis kan gaan.

Wanneer de projecten online staan, controleer ik de versies en zet ik de release taak terug naar de developer zodat deze zijn opgeleverde punten op productie kan controleren. Daarna wordt de taak teruggezet naar Mirjam, die deze afmeldt bij de klant.

Als ook het releasen erop zit, is het nog tijd voor een biertje aan de bar bij Media Artists en staat het weekend alweer voor de deur!

De digitale balpen geef ik deze keer door aan onze lead front-end developer Daan.

Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

externalId=media-artists-detail-blogs-1.2.2.1.4.1.2&filter[active]=1

Plaats een reactie