Online marketing voor mkb’ers

Uit onderzoek van TNS Nipo is gebleken dat het midden- en klein bedrijf de mogelijkheden van online marketing nog weinig gebruiken. Een aantal cijfers uit het onderzoek zijn:

  • 25% van de websites van de mkb ondernemers zijn ouder dan vijf jaar en voldoen niet aan de huidige eisen van websitebezoekers en zoekmachines zoals Google;
  • 57% van de websites van het mkb geen gebruik maakt van zoekmachine optimalisatie of is geoptimaliseerd voor mobiel internet gebruikers.

Bovenstaande gegevens laten zien dat het merendeel van de midden- en klein bedrijven de kracht van online marketing nog niet voldoende benut. Websites zijn niet goed vindbaar en de content laat vaak te wensen over. Dit is zonde want lokale bedrijven kunnen zeer concurrerend zijn.

Goede vindbaarheid is één van de vele onderdelen van online marketing. Het is niet langer voldoende om alleen in te zetten op offline marketing.

De consument oriënteert zich voornamelijk op het internet als men op zoek is naar een dienst of product. Online marketing speelt een steeds grotere rol bij het aantrekken en bereiken van de juiste doelgroep.

Is online marketing rendabel?

Jazeker, online marketing is één van de meest rendabele vormen van marketing. Waarom? Omdat online marketing grotendeels meetbaar is waardoor we aan de hand van resultaten continu kunnen bijsturen. Voordelen van online marketing zijn:

  • Snelle manier om uw doelgroep te bereiken.
  • Genereren van meer bezoekers, leads en conversies.
  • Vergroten van uw sociale aanwezigheid.
  • Met laag risico investeren.

Hoe is online marketing toepasbaar op mijn mkb?

Hier is niet één antwoord op, er zijn namelijk oneindig veel mogelijkheden. In deze blog behandelen we een 3-tal elementen van online marketing: search engine optimalisation (SEO), search engine advertising (SEA) en social media marketing (SMM).

1. Waarom SEO?

Goede vindbaarheid zorgt er voor dat potentiële klanten de website goed kunnen vinden en op deze manier organisch (gratis) bij het bedrijf terecht komen. Dit is meteen één van de grote voordelen van search engine optimalisation: het genereren van organische bezoekers.

SEO omvat marketingactiviteiten waarmee de juiste signalen naar zoekmachines gestuurd worden waardoor uw website hoger in de Google resultaten scoort. Dit wordt bereikt door het continu optimaliseren van:

  • De websitestructuur.
  • Inhoud website (content).
  • Techniek van de website.

2. Waarom SEA?

Google is al jaren de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Via Adwords, het advertentieprogramma van Google, kunt u adverteren in haar advertentienetwerk. Een aantal voordelen van search engine advertising zijn:

  • U creëert relevante bezoekers naar uw website.
  • U bereikt snel uw doelgroep.
  • U vergroot uw naamsbekendheid.

SEA zorgt dus voor betaalde en niet onbelangrijk: relevante bezoekers naar uw website.

3. Waarom SMM?

De kracht van social media marketing is het in contact komen én blijven met uw huidige en potentiële klanten. Interactieve platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn stimuleren de communicatie tussen u en uw doelgroep.

Daarnaast zijn het sterke platformen om betaald of onbetaald content te verspreiden. Doelen van social media zijn:

  • Naamsbekendheid genereren.
  • Interactie creëren met de bestaande én potentiële klant.
  • Klantloyaliteit verhogen.
  • Eenvoudig segmentatie van uw doelgroep.

Bovenstaande onderwerpen zijn maar een greep uit de talloze mogelijkheden van online marketing. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Maak dan een afspraak en kom langs. De koffie staat klaar!

Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

externalId=media-artists-detail-blogs-1.2.2.1.4.1.2&filter[active]=1

Plaats een reactie