Social media voor bedrijven: tips voor starters

Sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn al enkele jaren niet meer weg te denken uit ons leven. We controleren dagelijks wat ons netwerk allemaal uitgevogeld heeft en delen te pas en te onpas ons lief en leed.

Inmiddels is het merendeel van de ondernemers het er over eens dat participatie op social media van toegevoegde waarde is voor de organisaties. Een goed besef.

Sociale profielen worden aangemaakt en enthousiast worden de eerste berichten geplaatst. En dan...niets meer! Een jaar later zoekt een potentiële klant naar uw bedrijf en treft hij uw sociale profiel aan. De laatste statusupdate is gedateerd. Bestaat dit bedrijf nog wel?

De voorgaande situatie doet zich vaak voor. Tijdens de uitvoering van mijn werkzaamheden in het kader van onze social media marketing dienst, krijg ik geregeld dezelfde vragen en opmerkingen. In dit bericht wil ik jullie graag voorzien van de juiste gedachtengang om op een juiste wijze actief aanwezig te zijn op sociale media.

Social media marketing is gericht op de lange termijn

Actieve participatie op social media is werk van de lange adem. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Sociale platformen zijn gemaakt voor interactie. Interactie tussen personen onderling, maar ook zeker tussen personen en bedrijven. Het opbouwen van een netwerk met trouwe volgers kost dan ook tijd, energie en aandacht. Net zoals bij elke andere band die u wilt opbouwen!

Laat u niet demotiveren wanneer één of enkele berichten geen aantoonbare interactie opgeleverd hebben: hieraan kunnen vele oorzaken ten grondslag liggen. Het vinden van de juiste social media mix gaat dan ook met vallen en opstaan.

Voed uw sociale netwerk met cross-channel marketing

Om direct goed van start te gaan, is het handig om gebruik te maken van uw huidige netwerk. Door de reeds beschikbare middelen te gebruiken, kunt u er voor zorgen dat u al snel relevant publiek heeft op uw sociale kanalen.

Communiceer de aanwezigheid van uw sociale profiel(en) en de toegevoegde waarde daarvan richting uw huidige en potentiële klanten en andere stakeholders. Zet hiervoor bijvoorbeeld de volgende middelen in:

  • Website
  • Nieuwsbrief
  • E-mailhandtekeningen
  • Offline communicatiemiddelen

Al deze kanalen zullen in samenspraak moeten werken om het effect van uw online aanwezigheid te vergrootten. Zoals onze CEO Raymond in zijn blog over omni-channel marketing aangaf: de klant staat centraal. En als de klant zich op social media bevindt, zorg dan ook dat u daar met hem of haar de interactie op zoekt.

Herkenbaarheid en betrouwbaarheid verhogen

In het verlengde van continue en cross-mediale interactie, is het raadzaam om uw organisatie een eigen gezicht te geven op social media. Er zijn verschillende gemakkelijke handelingen die u kunt uitvoeren om in te spelen op de herkenbaarheid en de (gepercipieerde) betrouwbaarheid van uw organisatie; belangrijke elementen voor online succes. In dit artikel op Marketingprofs.com wordt uitstekend uitgelegd waarom het verhogen van uw betrouwbaarheid een prominente rol zou moeten spelen in al uw marketing activiteiten.

  • Huisstijl van organisatie is in sociale profiel verwerkt
  • Eenduidigheid in de wijze van communicatie, ook wel tone-of-voice genoemd. Gebruikt u de u-vorm of de jij-vorm? Spreekt u uw volgers formeel of informeel aan?
  • Vaste 'rubrieken' hanteren, zoals bijvoorbeeld 'throwback thursday' of de communicatie van de vrijdagmidagborrel
  • Omgang met reacties op uw sociale berichten. Wie reageert, op welke manier en wanneer?

Het is aan te raden om bovenstaande 'huisregels' vast te leggen, zodat het voor een ieder in de organisatie duidelijk is hoe er omgegaan wordt met de sociale aanwezigheid van uw merk.

Toegevoegde waarde leveren via social media

Typisch zo'n vraag die iedereen zichzelf wel eens gesteld heeft: wat deel ik met de volgers van mijn sociale profiel?

Ik raad altijd aan om inhoud te delen die van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Welke functie vertolkt uw statusupdate of tweet? Wordt de lezer geinformeerd, aangezet tot een actie, geinspireerd of vermaakt? Zorg dat de verhoudingen tussen de verschillende doelen gezond zijn: varieer. Binnen uw doelgroep zullen personen zitten met verschillende behoeften en ook het individu wilt de ene keer geinformeerd worden, terwijl hij of zij op een ander moment vermaakt wilt worden.

Op en rondom uw website staat content die van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Tenminste; dat is de bedoeling. Sociale media lenen zich er ideaal voor om de beschikbaarheid van deze content met uw doelgroep te communiceren. Heeft u inspiratie nodig voor de content die u zoal zou kunnen creëeren en delen? Lees dan ook eens mijn blogbericht met contentideeen.

Een social platform is veel meer dan een doorgeefluik

Naast de promotie van bestaande content, zou u uw volgers ook meer willen bieden. Geef de consument redenen om uw social profiel te volgen! De content van uw website zouden ze eventueel ook kunnen ontdekken via een nieuwsbrief of door de website zelf te bezoeken.

Verrijk uw social media mix daarom met exclusieve content en schuw vooral niet om content van andere partijen te delen. U bent de expert binnen uw vakgebied en brengt uw volgers op de hoogte van het laatste nieuws en de meeste interessante artikelen. Ongeacht de herkomst!

Snel, gemakkelijk en efficiënt uw content plaatsen

Het opstellen en publiceren van dagelijkse berichten is voor veel personen een grote drempel. Vaak heeft men geen zin om op zoek te gaan naar content, content te produceren en vervolgens ook nog eens op een gelikte manier te delen.

En toch moet het gebeuren. Hoe realiseert u dat op efficiente wijze? Plan het in! Op verschillende sociale kanalen kun je dagen van tevoren al berichten inplannen. Wilt u nog efficiënter werken? Er zijn verschillende (gratis) tools waarmee u uw berichtenstroom op uw sociale kanalen centraal kunt reguleren. Bekijk bijvoorbeeld eens Buffer, HootSuite of SproutSocial.

Til uw sociale media activiteiten naar een hoger niveau

Hopelijk heeft u na het lezen van bovenstaande informatie een beter idee gekregen van de wijze waarop u social media kunt inzetten voor uw organisatie. De volgende stap is het analyseren van de resultaten.

  • Welke berichten zorgen voor de meeste reacties, likes/favorites en shares?
  • Wat was de inhoud van het bericht?
  • Hoe werd de inhoud gepresenteerd?
  • Op welk moment heeft u het bericht gedeeld?

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kunt u beter bepalen welke content u zou

moeten delen, wanneer en in welk vorm. Deze bevindingen kunt u vervolgens verwerken in uw toekomstige activiteiten.

Social media vergt veel tijd, energie en aandacht. Hopelijk heeft u door het lezen van dit blogbericht weer meer vertrouwen in succes op sociale media gekregen. In de nabije toekomst zal ik nader ingaan op onder andere het analyseren van resultaten, social media planning en de individuele sociale platformen. Houdt ons blog dus in de gaten.

Heeft u nog vragen over social media? Plaats ze gerust in de comments of neem contact op met Lucas!

Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

externalId=media-artists-detail-blogs-1.2.2.1.4.1.2&filter[active]=1

Plaats een reactie