De week van... Nicole van Roekel

Bent u ook zo benieuwd wat er achter de schermen van Media Artists gebeurt? Vanaf nu vertelt één van onze Artists elke maand hoe een gemiddelde werkweek bij hem of haar er uit ziet. Wat houdt een functie als developer, marketeer of graphic designer bij Media Artists nu eigenlijk in? Wat doen wij zoal op een gemiddelde werkdag? En waarom is het zo leuk om bij Media Artists te werken?

Chanan gaf vorige week de ‘digitale balpen’ door aan mij, Nicole. Ik werk sinds januari bij Media Artists als online marketeer en ondersteun onze klanten met contentmarketing, SEO en socialmediamarketing.

Maandag

Voor veel mensen is maandag de verschrikkelijkste dag van de week, ik vind het de fijnste dag: een frisse start van een nieuwe werkweek! Mijn dag begint met het bijwerken van mijn mailbox en het projectoverleg met de andere afdelingen. Een waardevol overleg, ik vind het erg belangrijk om op de hoogte te zijn van de werkzaamheden van mijn collega’s.

De rest van de ochtend werk ik aan een marketingvoorstel voor Primedinners en Seats United, waar Chanan je vorige week al meer over vertelde. Dit vind ik altijd erg leuk om te doen: ik denk graag mee met klanten en kijk vanuit eerdere ervaringen welke marketingactiviteiten relevant zijn voor deze klant. Het is altijd een uitdaging om een zo beknopt en begrijpelijk mogelijk voorstel te maken, zodat de klant binnen een paar minuten weet wat we kunnen betekenen en wat het gaat kosten.

‘s Middags heb ik een afspraak met Anne, de marketeer van het bekende plantenvoedingmerk Pokon. Van maart tot oktober (de belangrijkste tuinmaanden) gaat Media Artists Pokon actief ondersteunen met social media en contentmarketing. En laat dat nu net helemaal mijn ding zijn!

Voor Pokon heb ik een social media kalender en contentkalender ontwikkeld, die de komende maanden als richtlijn dienen. Samen met Anne bedenk ik artikelen en social media posts voor de komende week en verwerk ik deze in de contentkalender.

Na de afspraak ga ik direct aan de slag met het opzetten van een Instagram-account voor Pokon. Daar hoort een goede beschrijving van het account bij, een kort onderzoekje naar relevante hashtags en natuurlijk de invulling van het account. Ik experimenteer direct met een aantal planning tools die het makkelijker maken om posts in te plannen op Instagram. Wat dat betreft ben ik soms echt een 'nerd', ik ben gek op verschillende marketing tooltjes die helpen bij het analyseren of plannen van online content.

Dinsdag

Ik begin mijn dag met een cappuccino en een volle mailbox. Eerst even alle belangrijke mails wegwerken, zodat ik daarna met een lege mailbox aan mijn werkdag kan beginnen!

Naar aanleiding van het overleg van gisteren met Pokon, schrijf ik een inspiratie-artikel over kamerplanten. Daarna kijk ik de websiteteksten na van Ferdinand Zandbergen, één van de grootste vleesleveranciers ter wereld, die ook klant is bij Media Artists. Aan het einde van de ochtend kijk ik samen met onze stagiaire Floor naar de Facebookposts voor een andere klant die we de komende maand willen publiceren. Dit geeft eigenlijk precies weer hoe mijn werk als online marketeer eruit ziet: lekker divers! Dat is ook wat ik zo leuk vind aan mijn functie: het ene moment verdiep ik me in de laatste trends op het gebied van kamerplanten en het volgende moment analyseer ik een Facebookcampagne van een dierverzorgingsmerk. Ik leer elke dag wel iets nieuws.

Na de lunch is het tijd voor ons interne marketingoverleg. Met z’n vieren evalueren we de afgelopen maand. Welke nieuwe marketingklanten hebben we afgelopen maand mogen verwelkomen? Welke successen hebben we behaald? Wat zijn dingen die volgende maand beter kunnen? Tegelijkertijd brainstormen we over verbeterpunten voor onze eigen marketing. Na zo’n overleg zit ik altijd weer vol inspiratie en energie om aan de slag te gaan.

Aan het einde van de middag installeer ik me samen met collega Lucas achter de computer om onze Google Adwords-certificering te halen. Deze moeten we elk jaar vernieuwen om gecertificeerd Google Partner te blijven. En met een beetje hulp van Lucas - de Adwords-expert - haal ik mijn examen met 89%!

Woensdag

Op woensdagmiddag stap ik in de auto om naar mijn afspraak bij Stijkel Campers in Harderwijk te rijden. Eind 2015 ontwikkelde Media Artists een nieuwe website voor Stijkel Campers en ik heb een aantal weken geleden de website opnieuw onder de loep genomen. Er lagen veel kansen op het gebied van SEO, die ik na overleg met Peter - eigenaar van Stijkel Campers - heb doorgevoerd. Dat betekent dat ik teksten heb herschreven, een zoekwoordenonderzoek heb gedaan om de meest relevante termen voor Stijkel Campers te selecteren en de website heb geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Een erg leuke, maar vooral waardevolle opdracht om uit te voeren voor zo’n klant. En als de klant blij is met het resultaat, dan ben ik dat natuurlijk ook.

Na een ritje van 45 minuten en vals meezingen met de radio, kom ik weer aan op kantoor. Tijd voor het tweede deel van de Adwords-training. Naast het algemene certificaat dat ik gisteren al haalde, ga ik nu voor het ‘Search Advertising’ certificaat. En ook deze haal ik, met 83%!

Donderdag

Voor onze klant Eskes & Partners hebben we aan het begin van 2017 de marketingstrategie volledig omgegooid: van Google Adwords naar contentmarketing voor de lange termijn. Samen met de klant heb ik een klantreisdocument ingevuld, die precies laat zien hoe een klant bij Eskes & Partners terecht komt, welke diensten hij/zij afneemt en welke kansen er liggen. Op basis daarvan maak ik een optimalisatieplan voor de website, die ik binnenkort aan de klant ga voorleggen.

De rest van de ochtend ben ik bezig met de nieuwe website voor ROI fleet & mobility. Mijn collega’s van design hebben een prachtig nieuw design ontwikkeld, die nu online wordt gezet door de developers. Ik heb alle websiteteksten geschreven voor de website en deze vul ik nu al in de testomgeving, zodat de klant alvast een idee krijgt hoe de website er straks uit komt te zien.

Voor mij ook een uitdaging, omdat het MAS (ons contentmangementsysteem) onlangs weer geüpdatet is met nieuwe features, die voor mij ook nieuw zijn. De rest van de dag loop ik heen en weer van mijn bureau naar collega Mark, die als developer verantwoordelijk is voor het project van ROI fleet & mobility.

Vrijdag

Vandaag zijn Roy en Charlotte van Bouwmatron bij ons op kantoor. We zijn een aantal weken bezig met de ontwikkeling van de website en app voor deze nieuwe start-up, waar ik de teksten voor heb geschreven. Een erg leuk en uitdagend project, gezien alle gave elementen die de website bevat. Roy en Charlotte komen bijna wekelijks bij ons over de vloer, zodat wij samen met hen de website kunnen vullen met producten, locaties en teksten. Heel waardevol om dit zo één op één met de klant te doen!

Op vrijdag halen we onze lunch buiten de deur, wat betekent dat ik samen met collega's elke vrijdag een tripje maak naar Bakker Bart of Subway. Deze keer proberen we de broodjes van kipzaak 'Kippie' die vrij nieuw is in het centrum van Veenendaal. De broodjes vallen goed in de smaak!

De rest van de middag ben ik bezig om met Mirjam de website van ROI fleet & mobility te vullen met teksten en afbeeldingen. Na gisteren het één en ander getest te hebben in de testomgeving, kunnen we het nu op de 'echte versie' invoeren. De dag sluiten we - zoals elke vrijdag - af aan de bar.

De digitale balpen geef ik deze keer door aan Peter. Ik ben heel benieuwd hoe zijn gemiddelde werkweek eruit ziet, daar in de 'designkelder' van Media Artists.

Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

//blog/comments/comment[active='1']

Plaats een reactie