De week van... Christian Langelaar

De vraag “Wie is Daan?!” leverde mij de digitale balpen op. Daan (inmiddels weet ik wie je bent), bedankt!

Ik zal me eerst eens even voorstellen. Ik ben Christian Langelaar, momenteel stagiair design en marketing en vanaf 1 augustus ga ik werken als projectmanager voor één van onze klanten: e-machine. Officieel zit ik dus nog in mijn stageperiode, maar ik kan niet wachten om me na mijn vakantie vol te storten op het project e-machine. Vanaf de eerste aanraking met e-machine heb ik de drang om het merk te optimaliseren. Straks kan ik dat eindelijk volop doen, maar nu eerst een kijkje in mijn gemiddelde stageweek.

Maandag

De maandagochtend begint voor mij meestal in de designkelder. Hier is alles tempo en niemand kan lang met je praten… tenminste, dat is wat ik te horen krijg in één van de vele Nederlandstalige rapnummers die gedraaid worden. Zo starten we de dag in ieder geval sfeervol!

In de designkelder zit ik naast stagiaire Melissa, die sinds februari stage loopt bij Media Artists. Ik sluit mijn laptop aan op één van de beeldschermen die op tafel staan en dan kan ik aan de slag, maar uiteraard niet zonder mijn grote mok koffie!

Voorheen via Skype, maar tegenwoordig via Slack, worden ’s ochtends de taken voor design toebedeeld. Vervolgens bespreken we die kort en weet iedereen wat er die dag gedaan moet worden. Ik ga aan de slag met de optimalisatie van de homepage van e-machine. In mijn optiek is een goed onderzoek de basis voor een goed ontwerp. Voor de optimalisatie van de homepage van e-machine kijk ik naar websites van de concurrentie en haal ik uit iedere homepage de sterke en zwakke punten. Deze verzamel ik vervolgens in een document. Als ik dat gedaan heb, pak ik de “design trends 2017” van Behance erbij en kijk ik welke trends ik daarvan eventueel kan gebruiken. Op basis daarvan probeer ik een nieuw ontwerp voor de homepage te maken en te beargumenteren.

Vervolgens maak ik een afspraak met Peter en Nicole om het document te bespreken en hopelijk ook te gaan realiseren.

Dinsdag

De dinsdag begon voorheen ook altijd in de designkelder, maar vanaf heden heb ik een nieuwe werkplek op de marketingafdeling, waar ik mijn dagen doorbreng tegenover projectmanager Mirjam. En niet te vergeten: uitzicht op de panda livestream die sinds vorige week aan staat in ons kantoor. Nooit geweten dat panda’s zo interessant konden zijn. Stoeien, rollen en eten… wat een leven!

Elke ochtend beginnen we bij de marketingafdeling met een scrumsessie van een kwartier. Iedereen geeft aan wat er de dag ervoor afgerond is, wat vandaag gedaan moet worden en welke taken er nog liggen. We bespreken deze taken met elkaar, geven tips en gaan vervolgens aan de slag. Ik begin met het testen van een website template en met het opstellen van actiepunten voor deze tests. Die actiepunten probeer ik zo uitgebreid mogelijk te maken (voorzien van screenshots, toelichting etc.) en koppel ze vervolgens via ons projectmanagementsysteem Asana terug naar onze developmentafdeling. Vaak loop ik dan nog even langs de desbetreffende developer om te checken of het goed is aangekomen en om te vragen wanneer de openstaande punten worden opgeleverd. Op basis daarvan plan ik de vervolgtaken voor mijzelf in.

Woensdag

Zoals elke ochtend stap ik stipt 7 uur mijn bed uit om vervolgens rustig te kunnen douchen, ontbijten en mijn mail te checken. Om 8:20 uur sprint ik dan naar het station in Rhenen en iets over half 9 kom ik aan op kantoor. Fit, uitgerust en goed voorbereid kan ik vervolgens aan het werk.

Ik ga aan de slag met de optimalisatie van een animatievideo voor e-machine. De gerealiseerde video is een soort algemene samenvatting van e-machine. Mooi gemaakt, maar ik miste nog een duidelijke lijn en ook het storyboard ontbrak. Ik besloot deze video uit te kleden en de bruikbare onderdelen toe te passen in twee video’s met een duidelijk lijn. Hiervoor heb ik storyboards gemaakt, die we in augustus flink onder handen gaan nemen.

Donderdag

De donderdag zat vol met besprekingen over de optimalisatie van e-machine templates, storyboards voor de video’s en de openstaande techniekpunten.

Er werkten de afgelopen maanden veel verschillende mensen aan e-machine. Des te belangrijker om het overzicht van openstaande taken goed te bewaken en ervoor te zorgen dat deze opgelost worden. Aan mij de taak om orde te scheppen en bij iedereen te controleren wat de status is van de openstaande punten. Ik schuif bij verschillende collega’s aan op alles scherp te krijgen en nieuwe actiepunten te formuleren. Mijn marketingcollega Lucas bijvoorbeeld heeft veel ideeën om de site en het systeem te optimaliseren. Van dit soort punten word ik erg enthousiast. Samen met Lucas spreek ik deze punten door en zorg ik dat ze genoteerd worden om in de toekomst op te pakken.

Vrijdag

Op de vrijdag worden standaard foute nummers aangezet. Vandaag is dat het “Het Barbecue Lied”. Ik had nog nooit van dit nummer gehoord en dat had eigenlijk ook beter zo kunnen blijven… Maar goed, alles moet kunnen op de vrijdag. De developmentafdeling fluit mee met Pippi Lankous, Peter komt langs met borrelnootjes en er komt ook nog een hit van Kinderen voor Kinderen voorbij.

Naast deze gezelligheid wordt er natuurlijk ook nog gewoon gewerkt. Zo ben ik druk bezig met het schrijven van een nieuwe blog voor ROS Finance, het optimaliseren van de website voor Rescue Baby Gambia en het opstellen van actiepunten voor de website van Retail Marketing Partner.

Vrijdagmiddag 5 uur sluiten we de week af met een biertje en een wijntje. Heerlijk, weer een fantastische week voor Media-Artists en voor e-machine. Op naar de volgende!

De digitale balpen geef ik deze keer door aan onze Online Marketing Manager Lucas, succes!

Ontvang automatisch tips en meer informatie in jouw inbox Klik hier

Reacties

externalId=media-artists-detail-blogs-1.2.2.1.4.1.2&filter[active]=1

Plaats een reactie