dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Hoe maak ik een goede social contentstrategie?

09 sep 2020

Wanneer je besluit je bedrijf goed online te plaatsen is het van belang om aan een goede contentstrategie te werken. Een goed geïmplementeerde contentstrategie helpt mee aan bedrijfsdoelstellingen en genereert daarnaast merkbekendheid. Bij Media Artists hebben we jarenlange ervaring met het opstellen van zulke strategieën. In deze blog willen we je al een eindje op weg helpen. We bespreken in deze blog:

  1. Doelstelling bepalen
  2. Doelgroep bepalen
  3. Welke informatie wordt geplaatst
  4. Het bereiken van je doelgroep
  5. Resultaten meten


Doelstelling bepalen

In de eerste fase bepaal je hoe jij als marketeer je bedrijf online wil plaatsen. Stel jezelf een aantal vragen om erachter te komen wat jij wil bereiken met het plaatsen van content. Een goede manier is om dit SMART te doen. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden. Aan de hand van de geformuleerde SMART doelstelling ga je bedenken wie je wil bereiken.


Doelgroep bepalen

Om te bepalen wie je wil bereiken is het goed om na te gaan wie op dit moment je volgers online zijn. Deze groep behoort tot jouw doelgroep en zal de uiteindelijke content ontvangen. Probeer bij het maken van de content altijd na te gaan wie jouw doelgroep is en wat zij het liefste zien. Daarnaast is het altijd een goede tip om in gesprek te gaan met je doelgroep. Dit kan interessante informatie opleveren waar jij slim op kan inspelen met gerichte content. Daarbij is het mogelijk om via betaalde advertenties een andere doelgroep te bereiken die buiten je volgers liggen.


Welke informatie wordt geplaatst

Nu is het tijd om te bepalen welk bericht geplaatst gaat worden en wanneer dit zou moeten gebeuren. Nadat je inzichten in je eigen doelstellingen hebt gemaakt en je weet voor wie je de berichten maakt is het handig om een contentkalender te maken. Een contentkalender laat belangrijke dagen zien die er elk jaar zijn (bijvoorbeeld koningsdag of kerst) en welk bericht hier geplaatst zou moeten worden. Probeer in een contentkalender niet alleen vooruit te plannen, maar ook terug te kijken naar eerdere berichten. Vergeet dus niet de resultaten te beschrijven bij de verschillende kopjes.

Wil jij weten waar je zo’n contentkalender kunt maken? Bekijk dan ook eens deze blog.


Het bereiken van je doelgroep

In deze fase weet je wat voor berichten je wil plaatsen en weet je voor wie de berichten gemaakt worden. Nu is het tijd om te bepalen waar je de doelgroep wil bereiken. Er zijn namelijk verschillende sociale platformen waar je dit het beste kunt doen.

  1. Facebook: nog steeds het grootste platform in Nederland. Hier bereik jij je doelgroep door in te spelen op interesses. Gebruik Facebook voor een doelgroep die ouder is dan 25 jaar.
  2. Instagram: onderdeel van Facebook en ingericht voor visuele uitingen. Met name een jongere doelgroep vind je hier (onder de 25).
  3. LinkedIn: Wanneer je doelgroep een B2B insteek heeft, plaats het dan op LinkedIn, het platform voor werkend Nederland.

Tip: wees niet bang om een bericht te promoten, dit maakt het bereiken nog makkelijker. Wil je hier meer informatie over? Lees dan onze blog over Facebook & Instagram promoties en LinkedIn promoties.


Resultaten meten

Wanneer er al diverse berichten zijn geplaatst is het goed om te bekijken wat de resultaten zijn. Deze resultaten geven inzichten in diverse gegevens, zoals:

  • de tone of voice die het beste werkt
  • het tijdstip van plaatsen
  • de engagement die het heeft opgeleverd
  • hoeveel volgers erbij zijn gekomen nadat een bericht is geplaatst.

Het is ook mogelijk om diverse Google Analytics tags te plaatsen op je website om zo precies mogelijk in te kunnen zien wat er gebeurd wanneer een doelgroep bijvoorbeeld doorklikt vanuit een platform naar je site.


Hulp nodig met het opstellen?

Je hebt hier van ons nu een aantal handvatten ontvangen om te beginnen met een goede contentstrategie. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kan je ons contactformulier gebruiken.