Net als Facebook en Instagram biedt TikTok aan bedrijven de mogelijkheid om te adverteren. Met TikTok for Business gebruik je de korte, vermakelijke filmpjes als de manier om jouw bedrijf bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Deze manier van adverteren bestaat nog niet zo lang binnen TikTok. Tijd dus om uit te zoeken of dit marketingkanaal de aangewezen plek is voor jouw bedrijf.
Op TikTok kan je filmpjes plaatsen die tussen de 15 en 60 seconden duren. De app wordt veel gebruikt door jonge mensen en trekt een publiek tot ongeveer 25 jaar. De groep van 18 tot 25 jaar beslaat zo’n 35% van alle gebruikers. Al begint TikTok onder gebruikers tot 40 jaar ook erg gewild te worden. Dit maakt de app ideaal voor bedrijven die deze jonge doelgroep aan willen spreken. Op het platform staan verschillende soorten video’s. Er worden veel dansvideo’s, challenges, tips en grappige scènes gedeeld. Deze video’s komen voorbij op je ‘feed’. Dit is vergelijkbaar met de tijdlijn van Facebook. Als je video echt populair is belandt het op de ‘For You’-pagina van TikTok. Hier staan de populaire, aanbevolen video’s die volgens het algoritme aansluiten bij jouw kijkgedrag.
Alhoewel 2022 nog niet op zijn einde is, mag TikTok wereldwijd al ongeveer 1 miljard actieve gebruikers per maand op zijn naam zetten. In Nederland zijn er gemiddeld zo’n 3.5 miljoen gebruikers actief per maand. Dit zijn miljoenen gebruikers die potentieel met jouw bedrijf of product in aanraking kunnen komen. Kortom TikTok advertising kan jouw bedrijf helpen om nieuwe stappen te zetten wanneer je een jongere doelgroep wil aanspreken.
Als jouw organische content aansluit bij de wensen en het kijkgedrag van de gebruikers TikTok gebruikers komt deze vanzelf op hun feed terecht. Het zijn dus niet enkel directe volgers van jouw pagina die jouw organische content kunnen zien.
Uiteraard is het ook mogelijk om een account in te richten op TikTok waarbij er organische berichten geplaatst worden. Op deze manier is het zeker mogelijk draagvlak te creëren voor je brand. Door de grote hoeveelheid aan video’s is het lastig om met je bedrijf op te vallen. In dat geval kan adverteren via TikTok net dat steuntje in de rug geven om extra aandacht te genereren.
Het adverteren op TikTok gaat vergelijkbaar in zijn werk als op Facebook, LinkedIn, en Instagram. TikTok heeft ook een eigen business manager ‘TikTok for Business’. Deze advertentie mogelijkheden kunnen hierop ingezet worden:
De meest gebruikte en goedkoopste advertentievorm op TikTok zijn de in-feed video’s. Bij deze advertentiemethode worden je video’s van maximaal 60 seconden getoond op de tijdlijn van getargete gebruikers. Het lijkt in de werkwijze op de manier waarop video’s op de tijdlijn van Facebook en LinkedIn en de In-feed van Instagram verschijnen. Gebruikers kunnen herkennen dat een video een advertentie is door de button/CTA naar de naar de app of website van het bedrijf gaat. geselecteerde website, app of social kanaal. Bij in-feed video’s kan je het bereik, het verkeer, app-installaties, de conversiedoelstellingen en videoweergaven bijhouden.
Bij de Tile Experiences wordt er geen app of website uitgelicht, maar wordt een product in de spotlight gezet. Onderaan de video verschijnen afbeeldingen (tiles) met daarin aanvullende producten. deze linken door naar de gekoppelde website of app
De duurste, maar direct ook meest opvallende advertentievorm is de Brand Takeover. Dit komt doordat er op Tiktok per gebruiker slechts één Brand Takeover advertentie getoont wordt. Dit houdt in dat potentiële concurrenten gedurende 24 uur niet op de openingspagina te zien zijn. Bijkomend voordeel is dat dit filmpje niet kan worden overgeslagen. Meestal is dit in de vorm van een filmpje van maximaal vijf seconden. De Brand takeover kan ook als afbeelding voorkomen in de For-you-pagina.
Topview advertenties worden getoond wanneer de ‘in-feed’ bekeken wordt en ziet er net zo uit als een gewone in-feed video. Een voordeel tegenover de Brand Takeover is dat er bij Topview met langere video’s geadverteerd kan worden.
Sinds kort is het mogelijk om organische berichten onder de aandacht te brengen door middel van een advertentiebudget. In dat opzicht werkt het op dezelfde manier als het adverteren op facebook en Instagram. Het is zelfs mogelijk om de content van andere creators hiervoor in te zetten. uiteraard dient hiervoor wel toestemming te worden gevraagd aan de originele eigenaar van de video. Een voordeel van Spark Advertenties is dat de views, shares en likes van de organische en betaalde post samengeteld worden. Het is zelfs mogelijk om op basis van één organische post meerdere Spark Advertenties op te stellen.