dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Hoe kan ik optimaal adverteren met LinkedIn Advertising?

05 aug 2020

LinkedIn, het ideale platform om werkend Nederland te bereiken. Het is er mogelijk om belangrijke informatie over je bedrijf te delen, vacatures te plaatsen en in contact te staan met potentiële klanten. Om dit sneller voor elkaar te krijgen is het mogelijk om te adverteren op het platform. In deze blog leggen wij jou uit hoe je een goede LinkedIn campagne in kan stellen. Dit doen wij aan de hand van de volgende punten:

  1. Waarom zou ik gebruik maken van LinkedIn?
  2. Wat kan ik doen met LinkedIn Advertising?
  3. Hoe stel ik een goede doelgroep in?
  4. Wat voor budget moet ik instellen?
  5. Hoe meet ik de resultaten?


Waarom zou ik gebruik maken van LinkedIn?

LinkedIn is een business-to-business sociaal medium dat is opgericht in 2002 met de gedachte dat gebruikers elkaar goed kunnen bereiken binnen het zakelijke aspect. Ondanks dat het platform al jaren op de markt is merken we in 2020 dat het aantal gebruikers nog steeds jaarlijks stijgt. Zo waren er in 2019 611.000 gebruikers en in 2020 771.000, een stijging van 26%. Deze cijfers laten zien dat LinkedIn een perfect sociaal medium is om te adverteren als jouw onderneming zakelijke gebruikers wilt aanspreken.


Wat kan ik doen met LinkedIn Advertising?

Om deze zakelijke gebruikers aan te spreken is het belangrijk om als bedrijf een zakelijk account aan te maken Door middel van het zakelijke account kun je een adverteer account openen. Wanneer je toegang hebt tot het adverteer account van LinkedIn kun je beginnen met het opstellen van de eerste campagne. Hiervoor kun je diverse doelen instellen:

  • Merkbekendheid: Vertel je doelgroep over producten, diensten of de organisatie. Deze campagnedoelstelling verhoogt het aantal weergaven op de advertentie.
  • Websitebezoeken: Wil je de doelgroep laten landen op je website? Deze campagnedoelstelling zorgt ervoor dat de advertentie terecht komt bij mensen die eerder geneigd zijn op een link te klikken.
  • Interactie: deze campagnedoelstelling vergroot de betrokkenheid bij de advertentie. De advertentie wordt getoond bij mensen die eerder zullen reageren, delen of liken.
  • Videoweergaven: Deze campagnedoelstelling wordt gekozen wanneer je een video hebt voor je doelgroep. De doelgroep zal aangemoedigd worden om de video in de advertentie te bekijken.
  • Genereren van leads: Stimuleer de doelgroep om zich in te schrijven voor een formulier met hun LinkedIn gegevens.
  • Websiteconversies: Deze reclamedoelstelling genereert leads op de eigen website.
  • Sollicitanten: Wanneer je bedrijf een vacature heeft kan deze gepromoot worden onder de doelgroep. Zodoende ontvang je meer sollicitanten.


Hoe stel ik een goede doelgroep in?

Wanneer de campagnedoelstelling is gekozen is het belangrijk om de doelgroep in te stellen. De doelgroep bepaalt op welke accounts de advertentie vertoond zal worden. Het is dus belangrijk om te bepalen aan wie je de uiting wil laten zien. Een doelgroep kiezen op LinkedIn kan op verschillende vooraf ingestelde opties:

  • Bedrijf: Stel je doelgroep in op bedrijfsinstellingen, zoals connecties van een bedrijf, personen die werkzaam zijn bij een bepaald bedrijf of een bepaalde grootte van een bedrijf.
  • Demografische gegevens: Je kan de advertentie tonen aan mensen met een bepaalde leeftijd of geslacht.
  • Opleiding: Laat de advertentie zien aan mensen met een bepaalde studierichting, die naar een bepaalde school zijn gegaan of een titel behaald hebben.
  • Ervaring: Je advertentie wordt vertoond aan een doelgroep die een bepaalde functie, een senioriteit niveau of bepaalde ervaring heeft op andere functies.
  • Interesses en gedrag: Target je advertentie op mensen die interesse hebben in bepaalde onderwerpen of lid zijn van een LinkedIn groep.


Wat voor budget moet ik instellen?

Het is mogelijk om bij LinkedIn te kiezen voor bepaalde biedingsstrategieën. Zo kun je kiezen voor een costs per mile (CPM): je betaalt hier een X bedrag per 1000 weergaven. Of een cost per click (CPC): Je betaalt een bepaald bedrag per click. Er is wel een minimaal bedrag waar rekening gehouden mee moet worden, namelijk €10,- per dag. Aan de hand van de CPM en de CPC kan er bepaald worden welk budget er nodig is om jouw advertentie te vertonen. Dit is namelijk afhankelijk van de doelgroep (een veelgebruikte doelgroep kost meer geld). Daarnaast kan ook LinkedIn helpen met een geautomatiseerd bod. Hierbij bepaalt LinkedIn welke biedstrategie gebruikt gaat worden.

Tot slot bepaal je in dit onderdeel ook in hoe lang de campagne gaat draaien.


Hoe stel ik advertenties in?

De volgende stap die genomen moet worden is het aanmaken van een advertentie. Een advertentie van LinkedIn bestaat uit tekst in combinatie met andere content (video, link of afbeelding). Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een link (landingspagina), raden wij aan om dit in te stellen aan de hand van een UTM. Aan de hand van deze UTM kun je in je Google Analytics bekijken hoeveel specifieke bezoekers van de website binnen zijn gekomen in LinkedIn.

Wanneer alle gegevens voor een advertentie zijn ingesteld raden wij ook aan om meerdere advertenties aan te maken binnen dezelfde campagne met een verschil erin (bijvoorbeeld een tekstaanpassing). Hierdoor kun je de effectiviteit meten per advertentie en betere keuzes maken omtrent gekozen content in de toekomst.


Hoe meet ik de resultaten?

Wanneer de advertenties een tijdje hebben gedraaid of wanneer de campagne is afgelopen is het tijd om de resultaten te meten. Het LinkedIn adverteerders kanaal laat bepaalde gegevens zien die inzicht geven over hoe succesvol de campagne is geweest. Zo kun je het aantal weergaven zien, het aantal klikken op een link, het bereik dat de campagne heeft gehad of hoe duur een bepaalde click is geweest. Deze resultaten zijn in te zien op campagne- en advertentieniveau. Deze uitkomsten resulteren in gerichtere keuzes wanneer je in de toekomst een nieuwe campagne instelt.


Starten met LinkedIn advertising?


Bij Media Artists werken we met veel verschillende experts als het aankomt op social advertising, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Wij helpen u graag een handje mee met het opzetten van een LinkedIn campagne. Interesse? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kunt u ons contactformulier gebruiken.