dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]

Adverteren op Pinterest: keep on pinning

30 jan 2023

Pinterest: het is een visuele zoekmachine die jaarlijks 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers trekt. Pinterest is een perfect kanaal om meer bekendheid te genereren voor jouw merk! In dit blogartikel leer je alles over het adverteren op Pinterest en hoe dit bij kan dragen aan jouw social media marketingstrategie. Ready for it? Let’s go!

Pinterest: adverteren en inspireren
Stap 1: Kies je doelstelling
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Stap 3: Selecteer beeldmateriaal voor geadverteerde pins
Stap 4 :Aan de slag: creëer je Pinterest-advertentie
Stap 5: Van analyseren kan je leren: advertentie statistieken


Pinterest: adverteren en inspireren

Op Pinterest draait het om inspireren. Een nieuwe project in huis? Open Pinterest. Wil jij je familie omver blazen met een nieuwe recept? Open Pinterest. Heb jij een nieuwe hobby nodig? Open Pinterest. Twijfel je om een nieuwe haircut te nemen? Open Pinterest. Dit platform is geboren om te inspireren. En hoe gaat dat beter dan met beelden?

Als je een bedrijf hebt in een branche die gerelateerd is aan interieur, lifestyle, fashion, beauty, voeding, sporten of reizen, dan is dit het platform voor jou! Je kunt jouw producten of diensten boosten met advertenties die gebaseerd zijn op zoekopdrachten. Dus als iemand op zoek is naar 'slaapkamers', dan kun je als beddengoed retailer adverteren op deze zoekopdracht. Zo weet je precies waar iemand naar op zoek is en kun je je product of dienst hierop aan laten sluiten.


Stap 1: Doelgericht adverteren

Begin bij het begin: maak eerst een zakelijk Pinterest-account aan voor je bedrijf. Installeer vervolgens een Pinterest-tag en conversietag, zodat je de bezoeker van je advertentie kan retargeten. Is de basis ready? Dan is het belangrijk om je doelstelling te bepalen. Want zonder koers kan je behoorlijk verdwalen. Wil je de campagne inzetten voor merkbekendheid, verkeer naar je website of aankopen in je webshop? Pinterest heeft verschillende campagnedoelstellingen die aansluiten bij het doel wat jij voor ogen hebt. Show them what you got!

Bewustwording
Vergroot je bereik en zorg voor merk- of product bewustzijn.

Overweging
Trek meer bezoekers naar content op of buiten Pinterest.

Conversies
Stimuleer acties zoals online verkoop, aanmeldingen en abonnementen.

Offline verkoop
Stimuleer de verkoop in de winkel of op andere manieren.


Stap 2: Bepaal je doelgroep

De volgende stap is het bepalen van je doelgroep. Pinterest heeft verschillende mogelijkheden waarmee jij met jouw advertentie jouw potentiële doelgroep bereikt.

Interesse-targeting
Vertoon je advertentie aan mensen die interesse hebben in bepaalde onderwerpen. Voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw merk of product.

Trefwoorden-targeting
Pinterest is een visuele zoekmachine waar gebruikers gebruik maken van zoekwoorden. Target op basis van relevante zoektermen, ook wel keywords genoemd.

Demografie-targeting
Targeting op basis van leeftijd, geslacht en locatie.

Doelgroep-targeting
Hierbij target je op basis van eerdere interactie met jouw merk. Die interactie kan je op verschillende manieren indelen:

  • Klantenlijsten
    Pinterest geeft jou de mogelijkheid om jouw eigen klantenbestand te uploaden als doelgroep.
  • Website bezoekers (retargeting)
    Mensen die eerder betrokken waren bij je pin: denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die je pin hebben bewaard of hebben bekeken.
  • Vergelijkbare doelgroepen
    Pinterest gaat op zoek naar mensen die vergelijkbaar zijn met de personen die al interesse hebben in jouw merk.

Tip: wil je jouw advertentie op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand instellen? Weet dan dat het een paar dagen kan duren voordat deze gegevens zijn geïmporteerd. Houd hier dus rekening mee als je met Pinterest advertenties aan de slag gaat.


Stap 3: Selecteer beeldmateriaal voor geadverteerde pins

Op Pinterest kan je adverteren met pins die je al organisch hebt geplaatst. Hierbij is het van essentieel belang om je organische pins ook in te zetten voor jouw advertentie.

Op Pinterest zijn er verschillende advertenties mogelijk:

Gesponsorde pins
Dit zijn de standaard organische pins waarvoor je betaalt om zichtbaarheid onder je doelgroep te creëren.

Gesponsorde video-pins
Dit zijn korte video’s of GIFjes die je adverteert om mensen te helpen jouw merk te ontdekken.

Gesponsorde app-pins
Met deze pins kun je bekendheid creëren voor jouw app onder je doelgroep. Bij deze advertentie is het mogelijk om iOS- en Android-apps te downloaden.

Gesponsorde carrousels
Dit is een pin met meerdere beelden waar je doorheen swipet. Je kunt deze pins bijvoorbeeld gebruiken om in te zoomen op de features van je product of om stapsgewijs een DIY weer te geven.


Stap 4: Aan de slag: creëer je Pinterest-advertentie

Nu je op de hoogte bent van de verschillende soorten advertenties, is het tijd om jouw beste advertenties te maken! Onze 5 tips gaan jou hierbij helpen. Vergeet niet: Pinterest is een visueel platform, dus zorg dat je pins eruit springen. Zorg dat je met de verschijning en inhoud van je pins creatief bent en interessant!

  • Vermijd een call to action zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’ in je pins. Deze keurt Pinterest namelijk af.
  • Voeg altijd een logo toe aan je pins. Dit kan heel klein zijn, maar is zeker heel waardevol voor je branding.
    Extra tip: plaats je logo niet rechtsonder, want daar komen de product pictogrammen te staan.
  • Gebruik kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal in je pins. Pinterest is een visueel platform en dat is niet voor niets. Pinterest gebruikers houden van creatieve en goede foto’s. Ze zijn behoorlijk kritisch, dus verwachten ze dat ook van jou.
  • Overweeg tekst om de gebruiker te inspireren en nieuwsgierig te maken.
  • Gebruik altijd meerdere pins in je advertentiegroepen. Hierdoor kun je A/B testen en je campagnes optimaliseren.

Stap 5: Van analyseren kan je leren

Het maken van een Pinterest-bedrijfsprofiel heeft vele voordelen. Je krijgt namelijk een overzicht van de statistieken van jouw advertenties. Hierdoor kun je jouw campagne monitoren en optimaliseren. Als je campagne afgelopen is, krijg je een rapport met daarin de resultaten. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe succesvol je pins zijn en wat je doelgroepen betreft.

Tip: Stel vooraf KPI’s (kritische prestatie indicatoren) vast. Om dit te doen, kun je de resultaten van eerdere campagnes als referentie gebruiken. Als je geen gegevens uit vorige campagnes hebt, houd dan tijdens de campagne goed het oog op relevante cijfers, zoals CPM, CPC en CTR.

Extra tip: Gebruik een UTM builder om campagnes te volgen. Zeker als je meerdere campagnes tegelijk opzet. Zo kan je heel duidelijk meten en volgen welk platform het meeste verkeer naar je website genereert. Via Facebook, nieuwsbrief, email, Pinterest of een andere bron.

PS. tip: Gebruik de volledige URL en niet de verkleinde variant, deze accepteert Pinterest niet.


Tijd om aan de slag te gaan!

Na al deze informatie is het tijd om van start te gaan met Pinterest advertenties. Hulp nodig met adverteren op Pinterest? Mail gelijk even naar communicatie@media-artists.nl of bel naar 0318 700 673 . Dan fixen wij jouw succesvolle Pinterest campagne. Joejoe!