dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Adverteren op Spotify: Hoe werkt het?

16 mrt 2022

Met wereldwijd meer dan 191 miljoen maandelijkse gebruikers is Spotify het grootste muziekstreaming platform ter wereld. Daarvan maakt 38 procent gebruik van de gratis variant, inclusief advertenties. Met een gemiddelde luistertijd van 2,5 uur per dag heeft Spotify een erg betrokken doelgroep. Hierdoor is het muziekplatform voor jouw merk of bedrijf een uitstekende aanvulling op de marketingmix.

In dit artikel leggen we jou alles uit over het adverteren op Spotify:


Waarom Spotify?

Dagelijks komt men in aanraking met duizenden visuele advertenties. Denk aan de vele advertenties op Facebook en Instagram wat voor veel gebruikers kan voelen als een overkill van advertenties. Dit heeft onder andere gezorgd voor ontwikkelingen op het gebied van adverteren met audio.

Dankzij de mogelijkheden van adverteren op Spotify, zorg je ervoor dat jij jouw doelgroep ook buiten hun scherm om bereikt. Dit is meteen een voordeel ten opzichte van adverteren op Facebook, Instagram of YouTube omdat deze mediums dit niet kunnen.

Wanneer je adverteert op Spotify doe je dit gelijk bij de marktleider in muziek. In Nederland maken meer dan drie miljoen gebruikers gebruik van de de gratis versie. Dit is precies de plek waar je gaat adverteren om jouw doelgroep te bereiken.

De mogelijke advertentievormen

Adverteren op Spotify was voorheen alleen mogelijk voor grote organisaties. Met de komst van Spotify Ad Studio als een selfservice-plaform is hier verandering in gekomen. De Ad Studio werkt op een vergelijkbare manier als Facebook Business, LinkedIn Advertising en Google Ads.

Bij het maken van een campagne heb je de keuze uit verschillende soorten advertenties:

  • Audio advertenties;
  • Display advertenties;
  • Podcast advertenties;
  • Video advertenties.


Audio advertenties

Op Spotify zijn de audio-advertenties het meest populair, aangezien de luisteraar hier niet afhankelijk is van een scherm om de boodschap te ontvangen. Wanneer je een audio-advertentie instelt wordt deze afgespeeld tussen nummers door of een eigen gesponsorde playlist. Er kan een landingspagina ingesteld worden om luisteraars op te laten landen.

Display advertenties

Wanneer je kiest voor Display laat je jouw advertenties visueel zien op verschillende plekken in de applicatie van Spotify. Deze vorm ligt meer in lijn met andere advertentiekanalen die ook gebruik maken van display advertenties.

De Homepage Takeover op de desktop versies plaats jouw merk een dag lang prominent op de homepage van de getargete gebruikers. De andere display vorm is die van een Leaderboard. Hierbij wordt jouw afbeelding 30 seconden lang in de app of homepage weergegeven tijdens actieve Spotify sessies. Dit zijn sessies waarbij de gebruiker daadwerkelijk is ingelogd en muziek luistert. Zo betaal je dus alleen voor resultaat.

Podcast advertenties

Spotify is er niet alleen voor muziek. Door de jaren heen hebben ook podcasts hebben veel aan populariteit gewonnen op het platform. Via de Ad Studio is het mogelijk gemaakt om ook op deze momenten in te spelen. Met de Streaming Ad Insertion kan jij jouw audio-advertentie laten afspelen gedurende podcasts. Met name door de lange duur van podcast komen diverse advertenties langs tijdens het beluisteren van een podcast.

Video advertenties

De laatste advertentievorm speelt naast audio ook in op het visuele aspect. Zoals de naam al verklapt is het ook mogelijk om video advertenties te maken voor jouw campagne. Dit kan in verschillende vormen. Met de Video Takeover is het net als bij audio-advertenties mogelijk om tussen verschillende nummers jouw advertentie te laten zien. De video mag maximaal 30 seconden duren.

De tweede optie is een Sponsored Session. Hierbij schenk jij als merk of bedrijf de luisteraar een half uur Spotify zonder reclames. Dit is in ruil voor het bekijken van jouw video.

Bereik jouw doelgroep

Net als de andere advertentieplatformen kies je bij de targeting van jouw campagne als eerste voor geslacht, taal, leeftijd en locatie. Naast deze basis opties zijn er ook interesses (reizen of sport), real time context (feest, gamen of in de auto) en muziekgenre categorieën om jouw doelgroep te bereiken. Binnen de muziekgenres is er zelfs de mogelijkheid om te targeten op bepaalde playlists of artiesten.

Wanneer je een doelgroep target die erg geïnteresseerd is in jouw merk of bedrijf, is de kans groter dat er ook interactie plaatsvindt met jouw advertentie. Dit kan weer leiden tot een aankoop of een ander doel dat je uiteindelijk voor ogen hebt.

Wat zijn de kosten?

Voor de introductie van Spotify Ad Studio was het adverteren relatief duur. Nu is dat wel anders met een minimaal budget van €250,- Vanwege de specifieke targetingmogelijkheden is het met dit beginbudget niet moeilijk om jouw doelgroep te bereiken.

In de Ad Studio zijn de resultaten van jouw campagne overzichtelijk in te zien. Zo analyseer je de interactie met jouw advertentie, het bereik in luisteraars en statistieken over conversies. Hierdoor is het eenvoudig om de kosten te vergelijken met de inkomsten.

Starten met jouw eigen Spotify campagne

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn van het adverteren op Spotify, wil je misschien wel gelijk aan de slag. Ben je ook geïnteresseerd in de verschillende mogelijkheden of wil je meer weten over mogelijke kansen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via communicatie@media-artists.nl of 0318 700 673. Ook kan je ons contactformulier gebruiken.