dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Adverteren op YouTube: Wat is de toegevoegde waarde?

19 aug 2020

YouTube is ‘s werelds grootste videokanaal en daarmee het grootste online advertentiekanaal voor video-advertenties. Door het enorme bereik van het videoplatform is dit voor jouw merk of bedrijf een unieke kans voor meer naamsbekendheid en conversies. Maar wat houdt adverteren op YouTube in en welke voordelen levert het op?

In dit blogbericht leggen we jou alles uit over het adverteren op YouTube:


De mogelijkheden van adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube doe je door via Google Ads een videocampagne aan te maken. Weet je niet hoe? Wij helpen je graag. Bij het aanmaken van de campagne heb je de keuze uit drie soorten advertenties:

  • InStream advertenties;
  • Discovery advertenties;
  • Bumper advertenties;


InStream advertenties

Op YouTube is InStream de populairste vorm van adverteren. Het zijn de advertenties die afspelen voor, tijdens of na een video die jouw doelgroep bekijkt.

Met InStream advertenties die kunnen worden overgeslagen heeft jouw doelgroep de mogelijkheid om jouw advertentie na vijf seconden over te slaan. Ook InStream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen zijn een optie, waardoor jouw doelgroep de gehele advertentie ziet. Je betaalt alleen wanneer er minimaal 30 seconden van de jouw video-advertentie is bekeken. Als jouw advertentie korter is dan 30 seconden, dan betaal je wanneer deze volledig is bekeken.

Voorbeeld van InStream advertentie die kan worden overgeslagen.


Discovery advertenties

Wanneer je kiest voor Discovery laat je jouw advertenties zien op de YouTube homepage of wanneer mensen zoeken naar video's op YouTube. Je gebruikt Discovery dus om jouw video-advertentie te promoten op plaatsen waar jouw doelgroep nog aan het zoeken is. Dit kan zijn:

  • tussen gerelateerde YouTube-video's;
  • als zoekresultaat op YouTube;
  • op de mobiele website;
  • op de app van YouTube.

Op deze manier versterk jij de boodschap en naamsbekendheid van jouw merk of bedrijf.

Deze advertentievorm herken je aan een miniatuurafbeelding uit je video en een korte tekst. Als mensen erop klikken wordt de gehele video afgespeeld. Dit is het moment wanneer je betaalt voor jouw advertentie.

Voorbeeld van Discovery advertentie op de YouTube-weergavepagina tussen gerelateerde video’s.


Bumper advertenties

Tenslotte kan je nog kiezen voor bumperadvertenties. Dit zijn korte advertenties die altijd voor een video te zien zijn. Hiermee bereik je een grotere doelgroep en vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf of merk met een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Deze advertenties duren maximaal 6 seconden en kan jouw doelgroep niet overslaan. Vooral op smartphones trekken deze advertenties de aandacht. Je betaalt voor bumperadvertenties op basis van het aantal vertoningen.


Het kiezen van de juiste doelgroep

Jij kiest waar jouw advertenties op YouTube worden weergeven door een doelgroep te selecteren met specifieke targetingopties. Selecteer op demografie, interesses en locaties, maar ook op onderwerpen en zoekwoorden. Daarnaast kan je ook targeten op mensen die jouw YouTube kanaal of een van je video’s al eens hebben bekeken. Dit heet remarketing.

Wanneer je een doelgroep target die erg geïnteresseerd is in jouw merk of bedrijf, is de kans groter dat er ook interactie plaatsvindt met jouw advertentie. Dit kan weer leiden tot een aankoop of een ander doel dat je uiteindelijk voor ogen hebt.


Voordelen van adverteren op YouTube

Dit zijn de belangrijkste voordelen om YouTube advertising in te zetten:

  • Contact met jouw doelgroep

    Met video-advertenties leg je op een unieke en boeiende manier contact met potentiële klanten. Kies voor een persoonlijke benadering, deel kennis met de doelgroep of richt de camera jezelf richten en leg uit aan je doelgroep waarom ze moeten voor jou moeten kiezen.
  • Bereik de juiste doelgroep

    Het tweede voordeel is dat je precies de juiste doelgroep bereikt. Dit is mogelijk op basis van je eigen campagne instellingen die wij graag aan jou voorstellen. Zo bereik je de doelgroep beter op basis van onderwerpen, zoekwoorden of demografie.
  • Meten van succes

    Aan de hand van Google Ads zoeken wij voor je uit of de juiste doelgroep bereikt met de campagne instellingen. Hier houden wij de weergaven, bereikt, CTR, kosten, budget en nog veel meer voor jou in de gaten. Hierbij is het ook erg interessant om te zien hoelang mensen naar de advertenties kijken. Zo ontdek je op welk punt kijkers geïnteresseerd zijn of juist afhaken.
  • Goedkoper dan radio en TV

    Je bereikt niet alleen een meer specifieke doelgroep, ook liggen de kosten voor het adverteren op YouTube veel lager in vergelijking met advertenties op radio en TV.
  • Pas betalen na de interactie

    Omdat je zowel bij InStream als Discovery betaalt vanaf het moment dat er een interactie plaatsvindt, is het een win-winsituatie. De doelgroep ziet jouw video-advertentie wanneer ze geïnteresseerd zijn en door de targeting van de campagne wordt de advertentie bekeken door de juiste doelgroep.


Starten met jouw eigen YouTube advertenties

Je weet nu wat adverteren op YouTube inhoudt en wat het oplevert voor jou. Ben je ook geïnteresseerd in de verschillende mogelijkheden of wil je meer weten over mogelijke kansen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kan je ons contactformulier gebruiken.