dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]

Belang van indexeren in Google Search Console

04 apr 2023

Heb je wel eens gehoord van Google Search Console? Bij veel mensen is het een ver van hun bed show, maar eigenlijk is het superhandig als je met SEO en het verbeteren van je website bezig bent. Het is één van de belangrijkste databronnen om je organische resultaten in de gaten te houden. Laten we eens een kijkje nemen hoe je deze gratis tool het beste kan gebruiken.


Wat is Google Search Console?

Google Search Console is als een dokter voor je website. Het houdt je website gezond en bewaakt de perceptie die Google ervan heeft. Google Search Console geeft je waardevolle info over hoe jouw website technisch presteert en hoe goed je gevonden wordt in Google. Je krijgt inzicht in welke zoektermen voor jouw website relevant zijn en meldingen over eventuele fouten die je vindbaarheid beïnvloeden. Zo kun je jouw website verder verbeteren en je vindbaarheid vergroten.

Deze tool is een absolute must voor elke marketeer. Google wilt haar gebruikers de beste resultaten tonen per zoekopdracht en met deze tool is dat mogelijk. Een kleine mention: dit hulpprogramma is enkel voor Google, niet voor andere zoekmachines. Maar gezien het feit dat Google veruit de meeste zoekacties uitvoert, is het een meer dan waardevolle (SEO) tool.


Indexeren: kan je leren

Als je een website hebt, dan is het belangrijk om te weten hoe je ervoor kunt zorgen dat je deze moet indexeren in Google Console. Indexeren hoort namelijk een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te zijn, omdat het je enerzijds helpt om je website meer zichtbaarheid te geven en anderzijds de zoekranking helpt verbeteren.

Indexeren is de manier waarop Google je website beoordeelt en vervolgens bepaalt welke pagina’s getoond worden in de zoekresultaten. Als je website niet goed geïndexeerd is, dan is de kans kleiner dat je website wordt getoond in de zoekresultaten.

Google Console bestaat uit een dashboard die je gebruikt ter ondersteuning van het begrijpen en beheren van je website. Het geeft je inzicht in hoe goed je website is geïndexeerd in Google en het helpt je om problemen te signaleren en op te lossen.


Indexeerbaarheid

Het is belangrijk om te weten hoe je de indexering van je website in Google Console kunt verbeteren. Een goede manier om te beginnen is door ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de SEO-richtlijnen. Dit betekent dat je je website moet optimaliseren voor zoekmachines door goede, relevante tekst te gebruiken, de juiste koppen op te nemen, meta-beschrijvingen toe te voegen, relevante afbeeldingen in te zetten en de juiste HTML-indeling aan te houden. Dat is best een hoop hè? Door de betreffende URL te kopiëren in “URL inspecteren balk” in Google Console, krijg je de indexscore te zien of kan je een nieuwe indexering aanvragen.



Linkbuilding

Daarnaast is linkbuilding belangrijk om je website meer zichtbaarheid te geven. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines geven veel waarde aan relevante links naar jouw website. Het is net als stemmen voor een website. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker Google denkt dat jouw website is. Logisch, want waarom zouden mensen anders de moeite nemen om naar jouw website te linken? Niet elke stem is even belangrijk. Een stem van de dierenarts is bijvoorbeeld meer waard dan die van de fietsenmaker als jouw website over dierenvoeding gaat. Dit noemen we ook wel relevante backlinks.


URL opbouw

Hoe zit het met jouw URL's? Sommige systemen genereren ze niet SEO-proof. Ze eindigen bijvoorbeeld op .html of zijn veel te lang. En vaak staan er geen zoektermen in waarmee je gevonden wilt worden. Ook zijn dynamische URL's niet goed voor je vindbaarheid. Kortom, een duidelijke, korte, geoptimaliseerde URL is een belangrijke indicator voor een geslaagde indexering.


Metabeschrijving

Je pagina's komen in Google terecht, dus maak er een visitekaartje van! Zorg ervoor dat je metatitel en beschrijving ingevuld zijn, zodat jouw pagina's aantrekkelijk zijn om op te klikken. Helaas gebeurt het vaak dat deze ontbreken, niet geoptimaliseerd zijn, te lang zijn of niet uniek zijn. Besteed hier dus wel tijd aan en vul deze vakken in.


Foutje? Bedankt.

Naast het volgen van deze tips kan je ook Google Search Console gebruiken om je website te controleren op fouten. Deze tool geeft je inzicht in de gezondheid van je website en helpt je om problemen op te sporen en op te lossen.

De meest voorkomende fouten zijn:

  1. Crawl-fouten: geen toegang tot pagina's, problemen met crawl-route;
  2. Indexeringsproblemen: pagina's niet correct geïndexeerd of niet zichtbaar;
  3. Technische fouten: broken links, duplicatie van inhoud, ongeldige HTML-code, etc.


Tijd om aan de slag te gaan!

Het is tijd: check je website in Google Search Console. Heb je hulp nodig? Geen probleem. Stuur een mailtje naar communicatie@media-artists.nl of bel ons op 0318 700 673. We zorgen ervoor dat jouw website gezond blijft! Let's go!