Wilt u uw bedrijf een boost geven in naamsbekendheid? Of uw doelgroep kennis laten maken met producten en diensten die u aanbiedt? Om dit te bereiken kunt u diverse marketingkanalen inzetten. Helaas wordt display advertising hierbij regelmatig overgeslagen. Dat is zonde! Het inzetten van display banners kan namelijk zorgen voor meer naamsbekendheid en meer conversies.
In dit blogbericht leggen we alles uit over display advertising en de mogelijkheden:
Wat is het nu precies? Met display advertising toont u uw gemaakte banners op websites van derden, zoals buienradar.nl of nu.nl. Dit zijn stilstaande of bewegende banners. Als adverteerder betaalt u bij Google Ads voor clicks en impressies, met als doel om zoveel mogelijk klanten voor uw bedrijf te werven. Hierbij zijn de resultaten meetbaar en weet u direct hoe goed u uw banners hebt ingestoken.
Voorbeeld van drie advertentiebanners voor onze klant Pokon.
Wanneer u het over hebt display advertising, heeft u het over online banners. Google stelt in totaal 20 verschillende formaten advertentieruimte beschikbaar die u in kunt zetten. De formaten kunt u onderverdelen in vier verschillende categorieën: vierkant/rechthoekig, verticaal, horizontaal en mobiel. Daarbij maakt het niet uit of uw statische of dynamische banners inzet. De advertentiebanners maakt u in alle mogelijke formaten, waardoor ze voor elke grootte advertentieruimte in aanmerking komen. Dit zijn de formaten die Google ondersteunt:
Vierkant/
|
Verticaal |
Horizontaal |
Mobiel |
200 x 200 |
120 x 600 |
468 x 60 |
300 x 50 |
240 x 400 |
160 x 600 |
728 x 90 |
320 x 50 |
250 x 250 |
300 x 600 |
930 x 180 |
320 x 100 |
250 x 360 |
300 x 1050 |
970 x 90 |
|
300 x 250 |
970 x 250 |
||
336 x 280 |
980 x 120 |
||
580 x 400 |
Om te meten welke soort banners het meest efficiënt zijn, voert u A/B-testen uit. U ontwerpt dan twee bannersets (2x 20 formaten) die onderling een klein verschil hebben, bijvoorbeeld een andere button tekst, foto of titel. Beide banners toont u in 50% van de gevallen, zodat u voor uw bedrijf kan meten welk soort advertentie de meeste clicks en conversies op de website oplevert.
Met de ontwikkelingen van adblockers, een extensie die display banners blokkeert, in het achterhoofd ziet niet iedereen het nut in van online adverteren met banners. Toch biedt het gebruik van deze vorm veel toegevoegde waarde. Dit zijn de belangrijkste voordelen om display advertising in te zetten voor uw bedrijf:
Met deze voordelen op een rij kunt u stellen dat deze vorm van adverteren een goede manier is om een grotere doelgroep te bereiken én om een groot aandeel hiervan om te zetten in klanten en verkopen.