dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]

Google Ads: wat bepaalt de kwaliteitsscore van een advertentie?

14 mrt 2023

Heb je een knaller van een product of dienst en heb je de perfecte advertentie gemaakt? Maar blijkt Google niet zo enthousiast te zijn als jij? Wat bepaalt de kwaliteitsscore van je Google Ads advertentie en hoe verhoog je die? In dit artikel geven we je alle tips én laten we je zien wat de voordelen zijn van een hoge kwaliteitsscore. Verder geven we je tips hoe je jouw advertentie nog beter kan maken.

De kwaliteitsscore: wat houdt dit in?

De kwaliteitsscore van Google Ads advertenties zijn bedoeld om inzicht te geven in de, zoals de naam al suggereert, kwaliteit van de advertenties. Google geeft een score van minimaal 1 tot maximaal 10 voor ieder opgesteld zoekwoord in de campagne.

Een belangrijke factor bij de kwaliteitsscore van Google Ads? Relevantie! Zowel de advertentie als de landingspagina moeten relevant zijn voor jouw doelgroep. Op deze manier hebben ze wat aan jouw advertentie als ze erop klikken. Google beloont dit omdat het een fijne gebruikerservaring creëert als je krijgt waar je naar op zoek was. Maar dat is niet het enige: de Click Through Rate (CTR) is ook belangrijk voor je score. Als de tekst relevant is, zul je meer kliks krijgen, waardoor de CTR omhoog schiet. Dat is precies wat Google fijn vindt!

Tip: Je moet ervoor zorgen dat je zoekwoorden goed gekozen zijn: alleen zo kun je ervoor zorgen dat de advertentie gezien wordt door de juiste mensen.De zoekwoorden moeten relevant zijn aan de zoekintentie, zodat mensen weten wat ze te wachten staat als ze op je advertentie klikken. Wees slim en kies zoekwoorden die echt aansluiten bij jouw doelgroep om zo je kwaliteitsscore te verhogen!

Waar vind je de kwaliteitsscore?

De Ads kwaliteitsscore vindt je in jouw Ads account, onder het tabblad “zoekwoorden”. Als je de juiste kolom nog niet ziet, voeg deze dan toe via “kolommen”, “Kw. score” en klik op “toevoegen”. Vergeet niet op “toepassen” te klikken om de wijzigingen op te slaan. Klik vervolgens met je muis over het tekstballonnetje om de kwaliteitsscore te zien. Nu staan je kwaliteitsscore, CTR, aantal klikken, vertoningen en CPC allemaal in beeld.

Wat is een goede kwaliteitsscore?

Je kunt tussen de 1 en 10 scoren. En hierbij geldt de regel hoe hoger hoe beter. Het cijfer 1 en 2 zijn een echte dikke 'nee', maar voor 3, 4 en 8 geldt ook: hoe hoger de score, hoe beter. Als je je Google Ads-kwaliteitsscore hoog wilt houden, moet je goed op de CPC-waarde letten. Deze staat gelijk als je kwaliteitsscore een 7 is, maar als deze hoger of lager scoort, gaat de CPC-waarde omhoog of omlaag. Je wilt natuurlijk niet meer betalen voor kliks, dus het doel is om deze score zo hoog mogelijk te krijgen. Want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de advertentiekosten en hoe beter het resultaat.

Hoe maak je van een 4 een 8?

Heb je je Google Ads-score gecheckt en is ‘ie niet zo hoog als je zou willen? Geen paniek! Er zijn een paar manieren waarop je de kwaliteitsscore kunt verbeteren. Laten we eens kijken naar wat je kunt doen.

  • Controleer de advertenties: hebben ze een lager dan gemiddelde status? Pas dan de inhoud aan, zodat deze beter overeenkomt met de zoekwoorden en de intentie van de gebruikers. Groepeer de zoekwoorden op de juiste manier, zodat je advertenties meer relevantie krijgen.
  • Optimaliseer de landingspagina's en maak een blijvende indruk! Hoe beter de landingspagina is, hoe langer de bezoeker op de pagina zal blijven hangen. Dit geeft Google een signaal dat de pagina relevant is: een win-win situatie!
  • Heb je een lage CTR op je Google Ads? Zet die zoekwoorden dan tijdelijk op non-actief, of (her)schrijf de advertentie zo dat hij goed aansluit bij het zoekwoord. Overtref de verwachtingen van jouw doelgroep: speel in op de zoekvragen waar jouw website het beste antwoord op geeft. Zo zorgt deze voor herkenning bij de doelgroep en een hogere CTR, die weer een positieve invloed heeft op de kwaliteitsscore.
  • Verhoog de CTR: laat de zoekwoorden werken en maak de tekst aantrekkelijk. Voeg een duidelijke CTA toe, zodat jouw lezers weten wat ze moeten doen. Geef de unieke kenmerken van jouw product of dienst aan waardoor de lezers weten waarom ze bij jou moeten zijn.
  • Ten slotte is het belangrijk om je Ads-account netjes op te zetten. Structuur is megabelangrijk. Bedenk een thema per advertentiegroep en schrijf minimaal vier advertenties. Kijk regelmatig wat er goed gaat en pas de advertenties aan waar nodig. Als je werkt met responsive advertenties, dan heb je wat minder kleine thema's nodig aangezien Google hieruit verschillende relevante advertenties voor jou maakt.

Do you need some help?

Wil je lagere advertentiekosten, een hogere CTR én meer conversies? Dat kan met een hoge kwaliteitsscore van Google Ads. Hoe? Door de advertenties en de landingspagina's te optimaliseren. Dan is de kans dat mensen op jouw advertentie klikken en tot bestelling overgaan veel groter. Wil jij hier hulp bij? Onze SEA specialisten staan klaar om je te helpen! Maar je kunt ook eerst een vrijblijvend advies aanvragen. Klinkt dat goed? Neem dan contact met ons op!