dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Instagram of Facebook: waar kan ik het beste adverteren?

marketing

Instagram of Facebook: waar kan ik het beste adverteren?

14 aug 2020

Facebook en Instagram, twee sociale platformen die ingericht zijn zodat jij als ondernemer kan adverteren om perfect je doelgroep aan te kunnen spreken. Toch horen wij vaak een terugkerende vraag: “waar kan ik het beste mijn advertenties vertonen?”

Om antwoord te geven op die vraag behandelen wij de volgende onderwerpen:


Merk eigenschappen

Voordat je begint met adverteren op Facebook of Instagram is het belangrijk om te weten hoe jouw merk communiceert. Hierbij is het belangrijk om je tone of voice in het achterhoofd te houden. Communiceer je online informeel of formeel? Het is een verstandige keuze om voor Instagram te kiezen wanneer de communicatie informeel en los verloopt. Wanneer je een meer formele boodschap wil uitdragen is Facebook de verstandige keuze.

Wat opvalt aan de berichtgeving van Instagram is dat de plaatsing met meer grappen verloopt en de berichtgeving op Facebook een wat meer serieuzere aard heeft. Instagram is namelijk ingericht voor een losse boodschap waar op gereageerd kan worden. Bij Facebook is de insteek om een community op te bouwen, door meer betrokkenheid te genereren bij de volgers.


Doelstelling

Wanneer je weet welke tone of voice het bericht moet hebben is het noodzakelijk om je doelstelling te bepalen. Hiermee kijken we naar 4 verschillende doelstellingen:

  1. Leadgeneratie
  2. Naamsbekendheid
  3. Community Management
  4. Klantenservice

Voor leadgeneratie kunnen beide platformen gebruikt worden. Door in je Instagram profiel een link te plaatsen (naar bijvoorbeeld een inschrijfformulier) en hier naar te refereren in je advertentie, kunnen bezoekers dit snel vinden. Facebook is zo ingericht dat direct geschakeld kan worden naar de leadgeneratie doordat de link al in het bericht staat.

Naamsbekendheid kan het beste opgebouwd worden met Instagram. Door middel van het plaatsen van foto’s en stories is het platform visueel van aard en daarmee uitermate geschikt om naamsbekendheid mee op te bouwen. Door eenzelfde soort richtlijn in design aan te houden blijft de advertentie langer hangen bij de doelgroep.

Community management kan via beide platformen uitstekend. Bij Instagram kun je snel oproepen om te reageren onder een advertentie. Bij Facebook bouw je volgers op via een eigen pagina of groep. Hierdoor is het communiceren met de doelgroep makkelijker.

Tot slot is er klantenservice. Wanneer je als bedrijf wil oproepen om vragen te stellen, dan gebruik je hier Facebook voor. Door middel van de Messenger kan er snel geschakeld worden met klanten.


Doelgroep

Het instellen van een Facebook of Instagram advertentie verloopt via de Facebook Business Manager. Het is hier ook mogelijk om de doelgroep in te stellen. Meer tips over de eigenschappen van Facebook en Instagram doelgroepen vind je hier.

Om te bepalen waar je doelgroep het meest actief is kijk je naar de bovenstaande punten en de leeftijd. Leeftijd is een belangrijke factor om te zien waar je doelgroep zich bevindt. Met name op Instagram vind je personen in de leeftijdscategorie 15 tot en met 39. Alles vanaf 20+ vind je het beste op Facebook.

Verder is het belangrijk om te weten wat de gebruikers precies doen op de platformen. Zo zien we dat video’s beter bekeken worden op Facebook, merken beter gevolgd worden op Instagram en het doorklikken naar een website meer gebeurd op Facebook.


Hulp nodig?

Bij Media Artists werken we met veel verschillende experts als het aankomt op social advertising. Wij helpen u graag een handje mee met het opzetten een campagne en waar dit het beste kan. Interesse? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kunt u ons contactformulier gebruiken.