dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Structured data: wat is het en wat levert het op?

26 aug 2020

Structured data; om beter vindbaar te zijn in Google wil je het maar al te graag in de broncode van je website hebben. Maar wat is structured data en waarom zorgt het ervoor dat jij beter beter vindbaar bent in Google?

In dit blogbericht leggen we jou alles uit over structured data, de voordelen en de mogelijkheden:


Wat is structured data?

Zoekmachines als Google willen de content op jouw website zo goed mogelijk begrijpen. Dan weten ze zeker dat de zoekresultaten het antwoord zijn op de vragen van gebruikers. Je helpt zoekmachines hierbij door structured data toe te voegen aan je website om de content beter te begrijpen. Structured data is namelijk een stukje code dat duidelijk maakt wat content of bepaalde elementen precies inhouden.

Zoekmachines gebruiken deze data niet alleen om de content beter te begrijpen, maar ook om webpagina’s op een specifieke manier te weergeven in de zoekresultaten. Dit zijn de ‘rich snippets’. Je herkent ze aan de zoekresultaten die extra opvallen door bijvoorbeeld reviewsterren of een uitklapbare FAQ. Op deze manier krijg je aantrekkelijkere zoekresultaten, waardoor je hoger scoort in Google en dus beter vindbaar bent.

Voorbeeld van een rich snippet in de vorm van een FAQ voor onze klant Pokon.

Voordelen van structured data

Het levert meerdere voordelen op, wanneer je structured data toevoegt aan je website. De vijf belangrijkste voordelen hebben wij hieronder voor jou op een rij gezet:

  • Meer aandacht

    Door het toevoegen van structured data sta je visueel veel beter in Google. Hoe groter jouw content is weergeven door bijvoorbeeld een FAQ, hoe beter zichtbaar je bent. Vergelijk voor jezelf maar eens een standaard zoekresultaat met een geoptimaliseerd resultaat door structured data. Een duidelijk verschil!
  • Meer klikken

    Het verschil tussen een geoptimaliseerd en een standaard zoekresultaat is dus duidelijk. Waarschijnlijk heb je zelf ook meer de neiging om op een geoptimaliseerd resultaat te klikken. Doordat het zoekresultaat meer opvalt, genereer je ook meer klikken (CTR).
  • Betere positie

    Meer aandacht, levert dus meer klikken op. Meer organische klikken hebben weer tot gevolg dat jij een betere positie in de zoekmachines krijgt. Structured data is dus goed voor de SEO van jouw website.
  • Concurrenten wegduwen

    Omdat jij meer opvalt met zoekresultaten duw je ook concurrenten naar beneden. Dit komt omdat de zoekresultaten met structured data meer ruimte innemen dan normaal.
  • Voice Search

    Bovendien haalt Google de zoekresultaten bij een gesproken zoekopdracht uit de featured snippets. Dit betekent dus dat Google jouw zoekresultaat als enige toont of weergeeft bij een Voice Search zoekopdracht. Voice Search is het zoeken op internet door middel van spraakopdrachten.


Verschillende mogelijkheden: rich snippets

Met toevoegen van structured data kies je uit een groot aanbod van rich snippets. De meest gebruikte en populaire rich snippets zijn:

  • Reviews en -sterren;
  • FAQ;
  • Breadcrumbs;
  • Evenementen;
  • Producten;
  • Artikelen;
  • How-to.

In onze andere blog vind je een overzicht van meer verschillende soorten rich snippets in Google en hoe ze worden weergeven.

Aan de slag met structured data

Je weet nu wat structured data is, maar het toevoegen is soms ingewikkeld als je niet weet wat je moet doen. Wij helpen je daar graag bij! Ben je ook geïnteresseerd in structured data of wil je meer weten over mogelijke kansen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kan je ons contactformulier gebruiken.